Obsługa przesyłek z KSeF
Ogólny opis
KSeF, czyli Krajowy System e-Faktur (KSeF) to platforma do wystawiania i otrzymywania faktur drogą elektroniczną. Faktura ustrukturyzowana przyjmuje format XML zgodny ze strukturą logiczną e-Faktury FA(3 oraz 2) opublikowaną w Centralnym Repozytorium Wzorów Dokumentów Elektronicznych (CRWDE: crd.gov.pl) na platformie ePUAP. Faktury ustrukturyzowane obsłużone mogą być przy pomocy:
- bezpłatnych narzędzi, które udostępni Ministerstwo Finansów KSeF,
- przy wykorzystaniu programu EZD FINN.
Wykorzystując mechanizmy integracyjne dostęne w EZD FINN:
- nie ma konieczności logowania się do zewnętrznego portalu KSeF poprzez np. indywidualny profil zaufany PZ ePUAP,
- nie ma konieczności zarządzania użytkownikami np. przez lokalnego administratrora Urzedu nie ma konieczności zarządzania użytkownikami/uprawnieniami z Jednostek Organizacyjnych Urzędu,
- opis faktury możliwy będzie do realizacji elektronicznie,
- możliwość przekazywania faktur na poszczególne osoby/komórki organizacyjne mechanizmami dostępnymi w systemie.
- możliwość integracji z innymi systemami działającymi w danej jednostce.
System EZD FINN automatycznie dokonuje rejestracji faktury uzupełniając niezbędne metadane (pola opisowe) oraz w kolumnie F (folderze repozytorium) rejestruje wszystkie niezbędne załączniki.
Istnieje możliwość rejestracji następujących typów faktur:
- gdzie podany został tylko nabywca w postaci "dużego" NIPu (np. tylko NIP Gminy/Powiatu/Województwa),
- gdzie podany został nabywca w postaci "dużego" NIPu (np. NIP Gminy/Powiatu/Województwa) oraz odbiorca w postaci "małego" NIPu Urzędu (np. Urzędu Gminy, Urzędu Miasta, Statostwa Powiatowego, Urzędu Marszałkowskiego). W tym przypadku uzupełnione zostanie pole w XML: Podmiot_3,
- gdzie podany został nabywca w postaci "dużego" NIPu (np. NIP Gminy/Powiatu/Województwa) oraz odbiorca w postaci "małego" NIPu Jednostki Organizacyjnej (np. Szkoła Podstawowa nr 1, Miejski Zarząd Dróg, itp.). W tym przypadku uzupełnione zostanie pole w XML: Podmiot_3.
Przekazane w ten sposób pisma znajdują się w poniższej lokalizacji:
- Kancelaria, sekretariat → RKP-Rejestr korespondencji przychodzącej.
- Obieg dokumentów, procesy → Pisma przychodzące → W opracowaniu.
Polecenie: Obieg dokumentów, procesy -> Pisma przychodzące -> W opracowaniu
- Uruchomić polecenie: Obieg dokumentów, procesy → Pisma przychodzące → W opracowaniu.
- Za pomocą filtrów wyszukiwania wyszukać wszystkie przesyłki, gdzie: Sposób wysłania = KSeF.
- Dokonać analizy metadanych oraz załączników zarejestrowanych w kolumnie F.
- Za pomocą pierwszej kolumny (znacznik) zaznaczyć pisma, które chcemy przekazać.
- Kliknąć lewym przyciskiem myszy na jednej z zaznaczonych pozycji. Na poniższym zrzucie ekranu widoczne są 3 zaznaczone pozycje, które zostaną przekazane.
- Wskazać polecenie: Przekaż zaznaczone.

- W nowo uruchomionym oknie przekazać pismo zgodnie z przyjętą procedurą przekazywania pism (np. do dekretacji).
- Wszystkie przekazane pisma zostaną automatycznie przeniesione do polecenia: Obieg dokumentów, procesy -> Pisma przychodzące -> Przekazywane. Do czasu, aż pracownik/pracownicy, do którego (których) zostało przekazane dane pismo nie potwierdzi odebrania, będzie ono widniało w tym poleceniu. Jak wszyscy pracownicy, do których kierowana była dana pozycja, potwierdzą odebranie danego pisma przesyłka zostanie przeniesiona do pozycji Aktualne. Jeżeli wszyscy pracownicy biorący udział w procesie obsługi przesyłki potwierdzą załatwienie pracy nad danym wpisem i zarejestrowana sprawa zostanie ostatecznie zakończona, pismo zostanie przeniesione do pozycji Historyczne.
Polecenie: Kancelaria, sekretariat -> RKP- Rejestr korespondencji przychodzącej
W celu obsługi pisma za pomocą polecenia: Kancelaria, sekretariat → RKP-Rejestr korespondencji przychodzącej należy:
- Za pomocą filtrów wyszukiwania wyszukać wszystkie przesyłki, gdzie: Sposób wysłania = KSeF oraz w polu W kolumnie wskazana jest wartość: „Wpisy nie przekazywane”.
- Dokonać analizy metadanych oraz załączników zarejestrowanych w kolumnie F.
- Za pomocą pierwszej kolumny (znacznik) zaznaczyć pisma, które chcemy przekazać.
- Kliknąć lewym przyciskiem myszy na jednej z zaznaczonych pozycji.
- Wskazać polecenie: Przekaż zaznaczone:

- W nowo uruchomionym oknie wskazać i przekazać pismo zgodnie z przyjętą procedurą przekazywania pism (np. do dekretacji).
- Wszystkie przekazane pisma zostaną automatycznie przeniesione do polecenia: Obieg dokumentów, procesy -> Pisma przychodzące -> Przekazywane. Do czasu, aż pracownik/pracownicy, do którego (których) zostało przekazane dane pismo nie potwierdzi odebrania, będzie ono widniało w tym poleceniu. Jak wszyscy pracownicy, do których kierowana była dana pozycja, potwierdzą odebranie danego pisma przesyłka zostanie przeniesiona do pozycji
Aktualne
. Jeżeli wszyscy pracownicy biorący udział w procesie obsługi przesyłki potwierdzą załatwienie pracy nad danym wpisem i zarejestrowana sprawa zostanie ostatecznie zakończona, pismo zostanie przeniesione do pozycji Historyczne.
Użytkownik systemu EZD FINN na każdym etapie procedowania wniosku powinien dokonać poprawności rejestracji metadanych pisma oraz zarejestrowanych załączników.
W systemie EZD FINN, na podstawie przesyłu wniosku przez portal KSeF, automatycznie uzupełniana jest:
- Data wpływu - uzupełniana jest na podstawie tzw. daty wpłynięcia korespondencji na adres KSeF Urzędu/jednostki organizacyjnej.
- Licznik i numer kancelaryjny - system automatycznie nadaje kolejny numer, pobierając pierwszy wolny numer z puli numeracji.
- Numer systemu zew. - numer faktury nadany przez KSeF.
- Rodzaj dokumentu - system automatycznie uzupełnia "e-Faktura". Rodzaj dokumentu służy do szybkiego wyszukiwania/grupowania/zliczania danych pozycji. Np. Ile wpłynęło wniosków w zakresie zapytania o informację publiczną, ile wpłynęło skarg, ile wpłynęło petycji, itp. Chcąc generować takie statystyki w systemie kancelaria obowiązkowo musi edytować to pole wskazując właściwy rodzaj dokumentu, który jest listą słownikową konfigurowalną przez lokalnego administratora systemu.
- Sposób wysłania - system automatycznie identyfikuje przesyłki przekazane za pomocą portalu KSeF.
- Znak nadawcy - jest to numer faktury.
- Nadawca - system automatycznie:
- Dodaje nowego kontrahenta, gdy przesyłka zawiera nowy adres NIP podmiotu wystawiającego fakturę.
- Wyszukuje zarejestrowanego już w kartotece kontrahenta wg indentyfikatorów: NIP, PESEL, REGON lub KRS i przypisuje takiego kontrahenta do rejestrowanego pisma w RKP. W edycji rejestrowanego pisma zapisane zostaną dane pobrane z faktury. Każdy pracownik, na każdym etapie procedowania sprawy oraz pisma powinien dokonywać analizy poprawności zarejestrowanych danych kontrahenta.
- Załączniki - są pobierane i przypisywane do danej pozycji i dostępne dla użytkownika w kolumnie “F”. Wizualizacja plików (ewentualny wydruk przesyłki) odbywa się za pomocą ikony “lupy”, dostępnej w omawianej kolumnie.
W zakresie załączników system EZD FINN automatycznie pobiera do folderu repozytorium:
- Fakturę XML - fakturę w postaci elektronicznej zapisanej w formacie elektronicznmym XML.
- Plik wizualizacji - w widoku zaawansowanym zapisywany jest dodatkowy plik techniczny umożliwiający realizację wizualizacji faktury - plik XSL.
Faktura elektroniczna XML

Opis faktury
Zamiast wydruku faktury elektronicznej i jej opisania w sposób "papierowy" istnieje możliwość elektronicznegi opisu faktury przekazywanych elektronicznie w danym podmiocie.
Nadanie uprawnień do opisu faktury
Uprawnienia do opisywania faktur są dostępne w poleceniu: Administrator systemu->Grupy użytkowników (lub Użytkownicy). Poprzez Uprawnienia do poleceń lokalny administrator systemu lub uprawniony przedstawiciel LTC Sp. z o.o. przydziela odpowiednie uprawnienia systemowe. Na liście uprawnień (wpisując w dostępnej wyszukiwarce hasło: "faktury") dostęne mamy następujące poziomy uprawnień:
- Faktury - akceptacja operacji gospodarczej
- Faktury - dostęp do modułu
- Faktury - kontrola celowości, legalności i gospodarności
- Faktury - kontrola formalno-rachunkowa
- Faktury - kontrola merytoryczna
- Faktury - kontrola wstępna zg. z art. 54 ust. 1 pkt 3, ust. 3 uofp
- Faktury - kontrola zgodności z budżetem i zatwierdzenie do wypłaty
- Faktury - kontrola zgodności z prawem zamówień publicznych
- Faktury - potwierdzenie realizacji wypłaty
- Faktury - potwierdzenie wydatkowania dotacji
- Faktury - zaksięgowanie
Każde nadane uprawnienie określonej grupie osób pozwala na dokonanie opisu faktury ale tylko i wyłącznie w uprawnionym zakresie. Przykładowo: użytkownicy należący do grupy z przydzielonym uprawnieniem Faktury - kontrola merytoryczna będą mogli opisać fakturę poprzez sprawdzenie/opisanie jej pod względem merytorycznym.